Sunday, July 20, 2008

tersentuh hati

pada tahun 2007, saya pergi beraya sambil menziarah seorang makcik yang saya panggil makngah,
hanya kenal ,melalui makuda saya yang kebetulan tinggal di tidak jauh dari rumah nya di titi serong parit buntar ,Perak,

Makngah ni mengalami penyakit kencing manis,
bermacam macam ikthiar dan bermacam jenis ubat dari yang moden hingga ke traditional telah dicubanya,
kalau nak ikutkan belanja untuk ubatnya,
boleh pergi buat haji 3 kali ,
banyak tu,

sebulan lalu saya menziarah lagi , dan suruh makngah ni cuba minum dan sapu susu alphalipid kat kaki dia,
pada mulanya ,susah juga dia nak menerimanya,
tetapi pakngah ( suaminya ) pujuk supaya ikthiar juga sebelum kena potong kaki,
" kalau ikut hospital dah patut kena potong dah" , kata pakngah.
" sayang cuba ler , sham ni dah bawa ubat ni, "
mengalah lah juga makngah ni,

semalam, saya pergi kerumah nya lagi,
bagi salam, dan pakngah yang buka pintu,
terus pakngah peluk erat saya,
terus dibawa saya jumpa makngah,
ingatkan apa yang telah berlaku pak ngah,
takut juga,


Syukur , alhamdullilah, kaki makngah yang yang asal nya oenuh dengan nanah , berlubang, kulit kaki yang berkerut, telah bertukar sembuh,
yang bernanah , telah nampak kemerahan, yang belubang dah nampak tanda nak sembuh,kulit menjadi tegang
macam orang muda,
sambil bersembang tak putus putus ucap terima kasih pada saya ,
apa yang boleh kata, terima kasih dan syukur pada yang Esa ,dengan izin nya,
sambil makngah cerita siap dengan mengalir air mata,
hilang lah keheroan saya sebagai seorang lelaki,
bukan saya menangis, tetapi mengalir airmata jer..


lihat gambar yang diambil pada bulan lalu dan semalam
sebagai semangat untuk terus saya membantu orang .
Insya Allah,





No comments: